Ikea City

Udkast til strategi for IKEA City i forbindelse med optagelses projekt til Digital Concept Development:

Mit konceptforslag er af praktisk karakter. Ikea skal udnytte at man bliver attraktiv for et stort antal moderne urbane forbrugere – og særligt dem uden biler.

Inspireret af kørselsappen Uber foreslår jeg at Ikea gentænker udfordringen med udbringning af varer i det urbane miljø. Man kunne enten indgå et partnerskab med Uber eller selv udvikle et lignende koncept, hvor varevogne og biler tilbyder hjemtransport med plads til varerne bagi.
Det vil være muligt at praje en bil nemt, hurtigt og billigere – præcis når behovet måtte opstå. Dette vil muliggøre mere spontane indkøb og desuden er der i løsningen lagt op til at man kan låne en trailer eller en cykel som f.eks. en Christianiacykel eller en Sladda med anhænger.

Løsningen udnytter Ikea Citys unikke placering og passer godt ind i tidsånden hvor deleøkonomi, bæredygtighed og disruptive forretningsmodeller som Uber er varme emner. Løsningen afhjælper et behov hos billøse urbane forbrugere og åbner for øget salg i varehuset ved at fjerne barrierer og gøre det nemt at handle her og nu.

Ikea_uber

Det var et krav at inddrage VR teknologien i løsningen:

Mulighederne i Virtual Reality understøtter fint de impulsive og spontane køb som der lægges op til førnævnte løsning. Man kunne lave simple Ikea VR briller i pap, hvor man indsætter sin smartphone.

På den måde kunne man sidde hjemme og udforske møblerne i 3D, men de største muligheder ser jeg ved brug i varehuset. Man kunne gemme sin boligs mål i appen en gang for alle og på den måde altid se møblet i sit eget hjem vha. virtual reality brillerne i varehuset. Man Skal blot måle op een enkelt gang og siden ville man aldrig være i tvivl om hvorvidt der mon er plads til spisebordet derhjemme.Det gør det nemmere at foretage impulskøb og fjerner usikkerhed.

Ikea_vr